Rakenteiden törmäys. Taiteellinen toimintatutkimus Teatterikorkeakoulun ja Sibelius-Akatemian yleisökontaktikurssista
DOI:
https://doi.org/10.37453/trio.113280Avainsanat:
yliopistollinen taiteilijakoulutus, taiteellinen toimintatutkimus, osallistava taide, WerktreueAbstrakti
Colliding structures: Artistic action research on audience contact course at the Sibelius and Theatre Academies.
This article focuses on a period between 2018–2019 when students from the Sibelius Academy were invited to take part in an audience contact course offered by the Theatre Academy. The experiment was carried out as an artistic activity analysis. During the course, theatre and music students formed working groups which encountered people from different habitation units and organized art workshops for them. Based on their experiences, the groups prepared performances which they performed in the health care and social security units as well as in prisons. We focus especially on what we term ‘structural collisions’ taking place between different practices: firstly, we examine the collision between Uniarts students and reception center workers in organizing art workshops. Another structural collision we discuss rose from the collaboration between different academies. We consider how representatives of different art genres discuss the work concept of a collaboration-based performance and how different work concepts define the agency of the artists within a work-group-based artistic process. The aim is to offer visions on how the Theatre Academy and the Sibelius Academy might develop collaborative communal art education at the Uniarts Helsinki.
Lähdeviitteet
Painetut ja verkossa julkaistut lähteet
Aaltola, Juhani & Syrjälä, Leena 1999. Tiede, toiminta ja vaikuttaminen. Teoksessa Hannu L. T.
Heikkinen, Rauno Huttunen & Pentti Moilanen (toim.). Siinä tutkija missä tekijä: Toimintatutkimuksen
perusteita ja näköaloja. Jyväskylä: Atena-kustannus. 11–24.
Ahvenjärvi, Kaisa 2017. Kulttuurinen omiminen on vallankäyttöä. Politiikasta-lehti.
https://politiikasta.fi/kulttuurinen-omiminen-vallankayttoa/
Anttila, Eeva 2014. Tutkija liikkeessä: Kehollisuus ja toiminta tutkimustyön ytimessä. Teoksessa
Hanna Järvinen & Leena Rouhiainen (toim.). Tanssiva tutkimus: Tanssintutkimuksen menetelmiä
ja lähestymistapoja. Nivel 3. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-6670-46-1
ArtsEqual-hankkeen nettisivusto. http://www.artsequal.fi/fi/etusivu
Blomfield, Isobel & Lenette, Caroline 2018. Artistic Representations of Refugees: What Is the
Role of the Artist? Journal of Intercultural Studies, 39(3), 322–338.
Cook, Nicholas 2001 [1999]. Analysing Performance and Performing Analysis. Teoksessa Nicholas
Cook & Mark Everist (toim.) 2001. Rethinking Music. New York: Oxford University Press
Inc. 239–261.
De Assis, Paulo 2018. Logic of Experimentation. Rethinking Music Performance through Artistic Research.
Leuven: Leuven University Press. http://oapen.org/search?identifier=1001749
Fancourt, Daisy & Finn, Saoirse 2019. What is the evidence on the role of the arts in improving health
and well-being? A scoping review. Health Evidence Network (HEN) synthesis report 67. Copenhagen:
WHO Regional Office for Europe.
Goehr, Lydia 1994 [1992]. The Imaginary Museum of Musical Works. An Essay in the Philosophy of
Music. Oxford: Clarendon Press. https://doi.org/10.1093/0198235410.001.0001
Goehr, Lydia 1997. The Quest for Voice. On Music, Politics and the Limits of Philosophy. The 1997
Ernest Bloch Lectures. New York: Oxford University Press.
Heikkinen, Hannu L. T. 2007. Toimintatutkimuksen lähtökohdat. Hannu L.T. Heikkinen, Esa
Rovio, Leena Syrjälä (toim.). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat.
Helsinki: Kansanvalistusseura. 16–38.
Heikkinen, Hannu L. T. & Jyrkämä, Jyrki 1999. Mitä on toimintatutkimus? Hannu L. T. Heikkinen,
Rauno Huttunen, Pentti Moilanen (toim.). Siinä tutkija missä tekijä. Jyväskylä: Atena-kustannus.
–62.
Heikkinen, Hannu L. T., Esa Rovio & Tomi Kiilakoski 2007. Toimintatutkimus prosessina. Teoksessa
Hannu L.T. Heikkinen, Esa Rovio, Leena Syrjälä (toim.). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen
menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura. 78-93.
Helavuori, Hanna 2011. Mitä esiintyjä tekee nykyteatterissa? Teoksessa Annukka Ruuskanen
(toim.). Nykyteatterikirja: 2000-luvun alun uusi skene. Helsinki: Like. 101–116.
Houni, Pia, Turpeinen, Isto & Vuolasto, Johanna 2020. Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja.
Helsinki: Taiteen edistämiskeskus.
Huhtinen-Hildén, L. 2014. Perspectives on professional use of arts and arts-based methods in
elderly care. Arts & Health: An International Journal for Research, Policy and Practice 6(3), 223–
. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17533015.2014.880726
Jakonen, Olli 2016. Kulttuuri puntarissa. Kulttuuripolitiikan vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
Cuporessa. 7.12.2016. Cuporen työpapereita 2. Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö.
https://www.cupore.fi/images/tiedostot/tyopaperit/ollijakonen_tyopapereita2.pdf
Karttunen, Sari 2017. Laajentuva taiteilijuus – yhteisötaiteilijoiden toiminta ja identiteetti hybridisaatio-
käsitteen valossa. Tahiti 7 (1). https://tahiti.journal.fi/article/view/85656
TRIO vsk. 10 nro 2 – Artikkelit: Jussi Lehtonen & Anu Vehviläinen 9–35
Kettunen, Pekka 2016. Näkökulmia kulttuuripolitiikan vaikuttavuuteen. 14.6.2016. Cuporen
työpapereita 1. Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö.
https://www.cupore.fi/images/tiedostot/tyopaperit/pekkakettunen_v3.pdf
Koskenniemi, Pieta 2007. Osallistava teatteri: Devising ja muita merkillisyyksiä. Vantaa: Opintokeskus
Kansalaisfoorumi.
Lehikoinen, Kai & Rautiainen, Pauli 2016. Kulttuuristen oikeuksien toteuttaminen osaksi sote-palveluja.
ArtsEqual Policy Brief 1/2016.
Lehtonen, Jussi 2010. Samassa valossa: näyttelijäntyö hoitolaitoskiertueella. Helsinki: Avain.
Lehtonen, Jussi 2015. Elämäntunto: näyttelijä kohtaa hoitolaitosyleisön. Acta Scenica 42. Helsinki:
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-6670-51-5
Maguire, Moira & Delahunt, Brid. 2017. Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step
Guide for Learning and Teaching Scholars. AISHE-J, 9 (3), 3351–33514.
http://ojs.aishe.org/index.php/aishe-j/article/view/335
McNiff, Jean 2017. Action Research: All You Need To Know. London: Sage.
Numminen, Katariina & Kilpi, Maria & Hyrkkänen, Mari 2018. Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy
aina. Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 68. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-006-5
Oksala, Eeva 2018. Kohtaamispisteessä: Kohti uudenlaista esiintyjyyttä. Helsinki: Taideyliopiston
Sibelius-Akatemia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-101-0
Opetus- ja kulttuuriministeriö 2011. Taideyliopistoselvitystyöryhmän muistio. Opetus-
ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2011:1.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-985-1
Opetus- ja kulttuuriministeriö 2021. Taide, kulttuuri ja moninainen Suomi. Kulttuuripolitiikka, maahanmuuttajat ja kulttuurisen moninaisuuden edistäminen -työryhmän loppuraportti.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-872-4
Porkola, Pilvi 2014. Esitys tutkimuksena: näkökulmia poliittiseen, dokumentaariseen ja henkilökohtaiseen
esitystaiteessa. Acta Scenica 40. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-101-0
Rink, John 2001 [1999]. Translating Musical Meaning. The Nineteenth-Century Performer as
Narrator. Teoksessa Cook & Everist 2001. Nichlas Cook & Mark Everist (toim.) 2001. Rethinking
Music. New York: Oxford University Press Inc. 217–238.
Taruskin, Richard 1995. Text and Act. Essays on Music and Performance. New York: Oxford University
Press.
Vehviläinen, Anu 2008. Heittäydy. Kuusi kirjoitusta muusikkoudesta. Helsinki: Sibelius-Akatemia.
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200911162352
Vehviläinen, Anu 2019. Quest for a Breathing Performance. Helsinki: RUUKKU 11.
http://dx.doi.org/10.22501/ruu.460869
Vuori, Suna 2020. Teatteri ei ole peili. Image 18.10.2020.
https://www.apu.fi/artikkelit/essee-teatteri-ei-ole-peili
Åberg, Sven 2010. Styles and Actions. Tukholma: Santerus Academic Press. Julkaisemattomat lähteet
Helminen, Taija 2011. Vieraan läheltä: eräs pyrkimys määrittää dramaturgin yhteiskuntasuhdetta ja
työtä hoitolaitoksissa. Teatteritaiteen maisterin opinnäyte. Teatterikorkeakoulu.
Jämsén, Pippa 2016. Täällä on niin avaraa. Tilasensitiivinen taidetoiminta muistisairaiden hoivakodissa.
Tanssitaiteen maisterin opinnäyte. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
Kuustonen, Iina 2011. Annatko minulle jotain kaunista. Teatteritaiteen maisterin opinnäyte. Teatterikorkeakoulu.
Maristo, Marjut 2017. ”Te otitte meidät niin sanotusti ihmisinä, eikä rikollisina.” Tasa-arvo ja tunteet
taidepedagogiikan kärkinä Helsingin vankilassa. Teatteritaiteen maisterin opinnäyte. Taideyliopiston
Teatterikorkeakoulu.
Niskanen, Karoliina 2013. Hyvä työ: Kohti ihmistä – Kohti Rakkautta. Teatteritaiteen maisterin
opinnäyte. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
Ryhmäreflektiot:
12.2018 Paikalla Iira, Inka, Iiris, Jussi ja Anu. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia. 63104 merkkiä
/15 sivua.
2.2019 Paikalla Inka, Iiris, Jussi ja Anu. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia. 88415/22.
Yksilöhaastattelut:
6.2019 Paikalla Iiris, Jussi ja Anu. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia. 38713/10.
6.2019 Paikalla Inka, Jussi ja Anu. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia. 82797/20.
6.2019 Paikalla Iira, Jussi ja Anu. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia. 37440/9.
Opiskelijoiden valmistama Odottamisesta-esitys. Ensi-ilta 25.2.2019.
Artikkelin kirjoittajien muistiinpanot:
Anu Vehviläisen käsinkirjoitettuja muistiinpanoja
Jussi Lehtosen käsinkirjoitettuja muistiinpanoja
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2021 Jussi Lehtonen ja Anu Vehviläinen
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.