Tanssiva viulisti ja avainviulisti muusikko-säveltäjänä ja nykypäivän perinteenkantajana
DOI:
https://doi.org/10.37453/tj.144896Avainsanat:
Arkistoäänite, säveltäminen, taiteellinen tutkimus, muusikon kehollisuus, perinteenkantaja, tanssiva viulistiAbstrakti
Emilia Lajunen avaa lektiossaan käytäntölähteistä taiteellista tutkimustaan, joka keskittyi arkistosävelmien ja muun aikalaistiedon rooliin historiatietoisen, tanssivan muusikko-säveltäjän praktiikassa ja tuo siten uuden näkökulman nykypäivän kansanmuusikkouden tutkimukseen. Keskeistä tutkimuksessa on muusikon samanaikainen soittaminen ja tanssiminen sekä monikanavainen kuuntelu, jonka Lajunen on tunnistanut soittamisen ja tanssimisen yhdistämiseen liittyväksi ilmiöksi. Opinnäytteeseen sisältyy neljä taiteellista osiota – Artjamei – riitit ja liike (2017), Katrillia kahdessa ajassa (2018), Mytty-iltamat (2018) ja Vainaan pe- rua (2020).
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2024 Emilia Lajunen
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.